Юзабіліті, або віртуальна особа країни

(Журнал 'Український Туризм' номер 5, 2007 рік)

Стаття підготовлена ??співробітниками студії Web-дизайну FloMaster®

В даний час розвиток такої галузі сучасної IT-індустрії, як розробка сайтів, чи просто веб-дизайн, призвело до появи певних стереотипів розробки візуального та функціонального наповнення ресурсів. У цій статті мова піде про те, як зробити сайт зручним для відвідувача, і чому багато хто солідні вітчизняні Інтернет-ресурси не відповідають елементарним засадам юзабіліті.


Нове для багатьох словом юзабіліті (з англ. usability) позначає зведення певних ознак, яке визначає, наскільки інтерфейс сайту (його оболонка), легкий для користувача.

У юзабіліті є кілька основних складових:
1) Навчання: наскільки легко користувач, зайшовши на новий сайт, може виконати основні завдання в незнайомому інтерфейсі.
2) Ефективність: наскільки швидко користувач після ознайомлення з дизайном сайту зможе виконати те саме завдання.
3) Запам'ятовуваність: якщо користувач через якийсь час знову повернеться до інтерфейсу сайту, наскільки легко йому відновити свої навички роботи з даним інтерфейсом.
4) Помилки: скільки помилок або неправильних дій робить користувач на сайті, наскільки серйозні ці помилки, наскільки легко користувач може виправити їх.
5) Зручність: наскільки користувачеві зручно та приємно користуватися цим інтерфейсом.
Крім юзабіліті існує ще безліч інших важливих якісних ознак дизайну, таких як корисність та етика. Корисність пов'язана з функціональністю дизайну та відповідає на запитання: чи є інтерфейс таким, який потрібний користувачеві. Юзабіліті та корисність однаково важливі при розробці Інтернет-проекту. Цілком немає сенсу в сайті, нехай навіть і зручному у використанні, якщо він не виконує свої основні функції та завдання. Для вивчення корисності ресурсу ви можете користуватися тими самими методами, що й щодо якості юзабіліті. Що ж до етики, це дотримання певних і правил. Етика у веб-дизайні в першому наближенні має зробити присутність відвідувача на сайті приємною, зручною та корисною.

width="300" height="231" align="left" style="margin: 0px 20px 0px 0px" > А що ж у нас в Україні відбувається у цій сфері сайтобудування? Якщо говорити про таку галузь як, наприклад, внутрішній туризм, доходи від якого в багатьох країнах стоять на першому місці, то ситуація можна сказати гнітюча. Дуже багато віртуальних проектів, що представляють цілі області чи міста України, виглядають так, ніби їх дизайн розробляли наприкінці 90-х років. Більше того, складається враження, що сайтом займалися максимум 1-2 особи, і то дуже далекі від веб-дизайну та розуміння взагалі, що це таке. Майже всі веб-сайти великих обласних міст розроблені ентузіастами, які навчалися на них, створюючи свій перший (напевно) Інтернет-ресурс. З одного боку, треба похвалити людей, завдяки яким багато хто може дізнатися про їхнє місто, а з іншого боку…
Так от, якщо іноземний турист, який звик до певних правил та етики у побудові веб-ресурсу, відвідає такий сайт, швидше за все, він там пробуде недовго. Незрозуміла навігація, довге завантаження сайту, непродуманість структури і іноді надто налякуватий і яскравий дизайн відлякує відвідувача. Таким чином, наша країна втрачає потенційних майбутніх туристів, і з цим щось треба робити!
Швидше за все, розробники вітчизняних сайтів не бачили аналогів у Польщі, Іспанії, Італії, Франції, Швейцарії і т.д. Зарубіжні сайти подібної тематики дуже зрозумілі і здебільшого повністю відповідають усім основним поняттям юзабіліті. У їхнього відвідувача складається чітке уявлення про країну, область чи місто, які він збирається відвідати, і де залишить певну суму валюти.
Тому цим питанням необхідно займатися та піднімати його на державному рівні. Необхідно виділяти кошти на розробку подібних проектів, проводити тендер на розробку даних сайтів серед провідних українських чи західних студій веб-дизайну. Все ж таки ці Інтернет-ресурси - обличчя нашої країни, і вони мають виглядати гідно.
У цій статті хотілося б дати основні поради тим, хто збирається розробляти подібні ресурси або, наприклад, вирішив зробити редизайн свого нинішнього сайту. Розглянемо ключові моменти.

width="300" height="221" align="right" style="margin: 20px 0px 0px 20px" > Розташування основних блоків на сайті:
- Назва країни, області, міста чи компанії, а також логотип повинні мати добре читаний і не дуже великий розмір. Розташування найкраще зробити у помітній частині сторінки. В основному, це верхній лівий кут сайту.
- Якщо є рекламний слоган, він повинен обов'язково відображати суть діяльності вашої структури.
- Потрібно правильно подати інформацію про вашу структуру.
- Додайте до головної сторінки посилання на розділ "Про нас", в якому містяться всі основні відомості.
- Додайте до головної сторінки посилання на розділ "Контакти".
- Якщо необхідно, адресу, телефон, факс і e-mail можна розмістити прямо на головній сторінці.
- Якщо у вас є механізм "зворотного зв'язку", поясніть користувачам, хто саме потім читатиме їх повідомлення.
- Не розміщуйте на загальнодоступному сайті інформацію, призначену тільки для співробітників вашої структури, оскільки це може викликати плутанину.

Основні правила подання інформації та мова на сайті:
- Вибираючи мову сайту, бажано використовувати кілька мов для користувачів (чим більше, тим краще – якщо йдеться про сайти для західних туристів).
- Лаконічно та чітко подавайте матеріал.
- Використовуйте лише перевірену та оновлену інформацію (це дуже важливо).
- Не використовуйте як назви розділів або якихось блоків рекламні гасла або занадто розумні фрази, що ускладнює розуміння.
- Формулюючи завдання при пошуку на сайті, використовуйте лише наказовий спосіб ("Введіть назву регіону, області" тощо)
- Перш ніж вживати абревіатуру, що не зустрічалася раніше в тексті, її слід розшифрувати.

Посилання на сайті:
- Назви посилань повинні відрізнятися одна від одної.
- Кольори переглянутих та не переглянутих посилань повинні відрізнятися.
- У назві посилань не використовуйте слово "посилання". Щоб показати, що слово або фраза є посиланням, просто підкресліть його.
- Якщо функція посилання полягає у завантаженні якоїсь програми, тобто. відрізняється від звичайної, то про це має бути сказано, і обов'язково вказано обсяг файлу (чи то фото, відео або ін.).

Навігація на сайті:
- Основна навігаційна панель повинна знаходитися на видному місці сторінки.
- Згрупуйте елементи області навігації.
- Піктограми для позначення елементів навігації мають бути виконані в одному стилі та мають бути інтуїтивно зрозумілими.
- Існують різні схеми навігації, серед яких немає лідера та які широко поширені: ліва панель навігації, правий, нижній рядок навігації, вкладки. Зараз став поширений нижній рядок навігації, але не вироблено суворого угоди, що туди включатимуть. На деяких сайтах нижній рядок навігації містить дублювання основних розділів сайту, на деяких – спеціальні посилання, примітки.
- Повинна забезпечуватися повна працездатність навігації у всіх основних веб-браузерах, таких як Internet Explorer, Opera, Mozilla.

Пошук сайтом:
- Поля введення мають бути досить довгими (приблизно 20-30 символів).
- Поруч із полем введення розташуйте кнопку "Знайти", а не "Вперед" або т.п.
- Пошук, розміщений на сайті, має опрацьовувати весь сайт.
- Не треба включати у пошук по сайту функцію пошуку по всій мережі.

width="300" height="198" align="right" style="margin: 20px 0px 0px 20px" > Наповнення графічним дизайном, музикою та відео:
- Якщо йдеться про інформаційний ресурс (а не про промо-сайт), рекомендується відводити під графічні зображення до 20% загальної площі головної сторінки.
- Використання музики при завантаженні головної сторінки не бажано (це позначиться на швидкості завантаження ресурсу), але якщо вона є, то має бути передбачена можливість її вимкнути.
- Аналогічна ситуація і з анімованою заставкою до сайту: якщо вона є, то має бути передбачена можливість її пропустити.
- Графіка має відображати реальний зміст сайту, а не лише слугувати його зовнішньою прикрасою.
- Відеоролики можуть бути як для скачування (тоді обов'язково треба вказати їх розмір у Мб), так і для онлайн перегляду на самому сайті (зараз це в основному робиться через конвертацію у флеш).
- Обов'язково підписуйте малюнки та фотографії, якщо їх зміст не зовсім зрозумілий із контексту статті, до якої вони додаються.
- Зображення мають бути оптимізовані під веб, а також відредаговані відповідно до розміру екрана.
- Ніколи не піддавайте анімації головні елементи сторінки (логотип, назва).

Час завантаження сайту:
- Якщо головна сторінка завантажується довго, користувачі зроблять логічний висновок, що весь сайт такий же повільний і висока ймовірність втратити відвідувача. Рекомендована швидкість завантаження сторінки 10-20 секунд (за середньої швидкості з'єднання через телефонну лінію).

Ширина та структура сторінки на сайті:
- Сьогодні найпоширеніша роздільна здатність монітора 1024х768 і вище.
- Вкрай не бажана нижня прокрутка.
-Бажано використовувати гнучку структуру сторінки, яка автоматично підлаштовується під конкретний розмір вікна браузера.
- Не обов'язково втискати весь вміст станиці без можливості прокручування.
- Фрейми використовувати вкрай небажано.

На закінчення хочеться зауважити, що перелічені поради та побажання не є єдиними у своєму роді. Веб-дизайн як сфера діяльності постійно зростає і розвивається, а разом з цим з'являються нові технології, а так само спірні моменти та ситуації, вирішити які допоможе лише час та практичний досвід кожного професійного веб-розробника.