Образ компанії у графічному виконанні
(Журнал 'Генеральний Директор', липень, 25, 2005 рік.)
Євгенія Кузнєцова
Як стверджують психологи, перше враження про людину зберігається у свідомості
під час всього наступного спілкування з ним, а якщо йдеться про фірму, то перше
враження, безперечно, забезпечує логотип.
Щодо молода наука семіотика вивчає, що можуть символізувати знаки,
як вони впливають на людську свідомість, що можна дізнатися, лише подивившись
символ. У країнах із розвиненими корпоративними традиціями для директорів різного
рівня навіть проводяться спеціальні тренінги-семінари, на яких керівників
навчають бути обережними та уважними у процесі створення фірмового логотипу.
В Україні на великих підприємствах практикується організація РR-відділів, які
та займаються забезпеченням іміджевих потреб компанії. Звичайно, утримувати
такі відділи на малому підприємстві нераціонально, тому у керівника часто
виникають проблеми під час створення фірмового логотипу.
Що таке логотип компанії?
Слово
"логотип" утворено від грецьких слів logos (слово) та typos (відбиток).
Тобто такий знак має залишити відбиток у свідомості. Щоб цей процес
виявився дієвим, легким і, головне, мав позитивний ефект, необхідно
докласти максимум зусиль, уяву та грамотність при створенні логотипу,
одного з ідентифікаторів фірми на ринку товарів та послуг. Тільки за наявності
власного логотипу можлива реалізація маркетингової стратегії фірми.
кампанія просування продукції на ринку. Хоча логотип - це лише початок розробки
фірмового стилю підприємства.
Яким має бути логотип компанії?
Перше,
що має усвідомити керівник, - це важливість процесу створення логотипу
і те, що першій особі компанії необхідно особисто затверджувати запропоновані варіанти
фірмових знаків. Правильно розроблений логотип – сильний інструмент впливу
як на конкурентів, і на споживачів. Він повинен не лише відображати суть
фірми, а й бути спрямованим на цільову аудиторію підприємства. Це один із
небагатьох атрибутів фірми, що залишається з нею завжди. Грамотно розроблений
логотип може стати вигідним капіталовкладенням. У світовій практиці нерідкі приклади,
коли логотип переживає навіть імперію. Своєю присутністю він має спрощувати
процедуру вибору товару споживачем, забезпечувати емоційний зв'язок виробника
з покупцями та, природно, полегшувати вихід підприємства на нові ринки.
- Якщо вирішено зробити текстовий логотип, то керівник повинен знати,
за якими критеріями його оцінювати.
- Гра слів. Інакше кажучи, яким є словосполучення, що обробляється: чи добре запам'ятовується, чи злагоджено звучить, чи не складно пишеться. Слова повинні бути короткими та "яскравими". Найчастіше у текстових логотипах використовується назва компанії, а значить, це було враховано під час розробки назви фірми.
- Підбір шрифту та стилістика. Головне - не зловживати "витонченими" формами накреслення та пам'ятати, що текст має бути максимально читабельним. Щоб не довелося примружувати очі, намагаючись зрозуміти, що все-таки за слово криється за гачками, давньоримським стилем і вишуканими вигинами. Нехай текст і не виглядає так шикарно, проте легко читається. Наприклад, логотип торгової марки "Галичина" має мінімальний графічний ефект, виглядає просто, але в той же час шрифт, незважаючи на всю його простоту, виглядає стильно.
- Колірна гама. У цьому питанні необхідно врахувати фізіологічні особливості людського сприйняття Людина не в змозі сприйняти в одному невеликому зображенні більше трьох кольорів. Краще використовувати відтінки одного кольору. Колір не повинен бути надто яскравим і ріжучим очей, інакше запам'ятається не текст, а його "забарвлення".
Коментарі керівника студії веб-дизайну FloMaster®
Хоча основна діяльність нашої студії полягає у професійній розробці Інтернет-рішень досить часто доводиться створювати логотипи.
Логотип Українського стоматологічного центру післядипломної освіти розроблявся для медичної установи. Цей логотип має бути таким, щоб, глянувши на нього людина зрозуміла, що це український стоматологічний центр, що він знаходиться у Києві.

Еще
одне досить складне замовлення - логотип Міжнародної виставки та наукової конференції
"Сексуальне здоров'я". Розроблявся він для заходів, які
проводилися для популяризації здорового способу життя, надання правдивої
інформації про взаємини статей з метою сформувати здорове ставлення громадськості
до різних сексуальних питань.
Завдання, що ставилися перед студією, передбачали використання яскравих
квітів та розкриття поняття "сексуальна культура". В основі логотипу
мали лежати взаємини статей. Основна вимога, звісно, - логотип
не повинен бути вульгарним.
Ми вибрали яскравий червоний колір (цей колір притягує "порушує").
Використовуючи промальовування контурів дівчини та хлопця – закоханої пари, а також знаки
чоловічого та жіночого початку, студія успішно розробила логотип. Замовлення було прийнято
одразу і без будь-яких доробок, що на практиці зустрічається дуже рідко.
Коментарі керуючого директора РА "Вінсо"
Розробляючи лого,
ми орієнтувалися на те, що він має бути не надто громіздким, стильним
(враховуючи специфіку рекламного бізнесу), не перевантаженим зайвими елементами
і незабутнім. Ми досягли цього, використовуючи латинську букву V як основу,
яка крім того, що легко запам'ятовується і віддруковується у свідомості, ще
та асоціюється з латинським словом Victory – перемога. Логотип виглядає як латинська
літера V, у праву частину якої вписано назву компанії VINSO. Можна сказати,
що це текстовий логотип. Логотип представлений лише англійською мовою. можливо
виконання у двох кольорах: чорний та сірий. У деяких випадках, а саме на візитівках,
буклетах - сріблястий.
Коментарі керуючого партнера консалтингової компанії EBS
Компанія зовсім недавно кардинально змінила свій фірмовий стиль. Перший
свій логотип компанія розробляла власними силами, але коли EBS стала
набирати обертів і зайняла лідируючі позиції на своєму ринку, виникла природна
потреба змінювати особу компанії. Ми
відчули необхідність показати всю міць нашої команди, адже ми живемо
у світі, схожому на джунглі, де процвітають тільки найсильніші компанії з добре
організованим менеджментом. Це світ сили та сильних гравців, де тонка риса
відокремлює успіх від поразки, де сила втілюється в успіху та досягненнях і
насамперед у корпоративній могутності. Є лідери ринків, але водночас існують
і ті, хто зазнали поразки. Так що робить одних тиграми, а інших -
їхньою здобиччю? Виходячи з такої бізнес-стратегії, компанія EBS серйозно взялася.
за зміну свого іміджу. "Розкриття корпоративного динамізму"
- Ось головна ідея нового логотипу EBS. Саме в образі тигра ми бачимо своїх
клієнтів: сильних, швидких, спритних. Компанія скористалася для розробки
логотипу послугами британського фахівця головним чином тому, що наша
Цільова аудиторія в основному складається з іноземних клієнтів. У результаті розробка
проекту та всі витрати, пов'язані зі зміною логотипу, коштували нам приблизно
у $50 тисяч.
Я не шукаю стандартних шляхів та рішень, мені життєво необхідне відчуття динамізму.
Чи вдалося передати динаміку роботи у логотипі, покаже час.
Кому довірити перший крок у іміджі вашої компанії?
Тепер, коли ви маєте уявлення про те, як оцінити логотип, можна перейти до наступного питання: кому ж довірити це нелегке завдання? Є кілька варіантів.
- Розробити логотип власними силами. Дуже рідко буває, що
людям, які не мають знань у галузі психології, соціології, маркетингу,
стилістики та дизайну, вдається розробити ефективний логотип.
- Скористатися послугами фрілансера, тобто доручити розробку логотип позаштатного співробітника. Однак слід врахувати, що більшість вільних художників не мають відповідної кваліфікації, хоча іноді трапляються справді професіонали. Знову доводиться покладатися на випадок.
- Звернутися до дизайн-студії. Безумовно, шанс отримати ефективно
розроблений логотип вищий, але існують деякі проблеми: найчастіше в
таких організаціях працюють лише кілька людей, і вони не мають належного
технічного забезпечення. Як правило, їм невідомий комплексний системний підхід
для розробки логотипів. А низькі ціни в порівнянні з агентствами повного циклу
дозволяють підприємствам не звертати особливої уваги на такі деталі.
- Вдатися до допомоги фахівців брендингової агенції. Замість вас працюють професіонали, але недостатньо просто звернутися до них та заплатити за послуги. Необхідно чітко сформулювати цілі та завдання, узгодити з виконавцями тактику та метод впливу на цільову аудиторію, щоб у подальшій роботі не виникало конфліктів.
Як вибрати брендингове агентство?
Зверніть увагу
на логотипи конкурентів, порівняйте їх між собою та спробуйте з'ясувати, хто
займався розробкою. Оскільки на нинішньому етапі розвитку брендингової індустрії
в Україні з'являється маса нових організацій, що навперебій пропонують свої послуги,
керівнику бажано переконатися, що серйозні агенції обов'язково проведуть
презентацію своєї роботи, ознайомлять із підходом та не підганятимуть терміни виконання
замовлення. Керівники проекту мають радитися з першими особами підприємства,
не намагаючись довести самостійність своєї фірми.
Бюджет
Болюче питання, особливо для невеликих фірм, які не можуть собі дозволити
замовити розробку власного логотипу фахівцям. Мінімальна ціна за
створення логотипу, що пропонує агентство, - близько $10 тис. І це без розробки
фірмового стилю. А якщо додати витрати на "агітпродукцію" та інші
Витрати, максимальної ціни не назве ніхто.